Gamifisert mikrolæring

Gamification stages on white workplace - goal, learning, reward and achievement, top view

Som vi skrev om tidligere så er mikrolæring  korte og fokuserte kurs som passer godt inn i hektisk arbidsdag. Kombiner dette med en dose gamification, og du har en vinnende treningsløsning i hendene! Samtidig, hvis det var nok å kombinere gamification med mikrolæring, så ville vi alle gjort det hver gang, ville vi ikke?

Det er ingen tvil om at å inkludere gamification i mikrolæring gir litt moro inn i læringen. Men gamifisert mikrolæring handler ikke bare om å kaste inn et par spillelementer og spore poeng og merker på en ledertavle. Hvis målet ditt er å engasjere dine ansatte må du se på de spillelementene som passer best til dine mikrolæringskurs, og hvordan dette kan kombineres med arbeidsdagen.

4 tips for å levere flott e-læringsinnhold med gamification og mikrolæring

1. Fokus på ytelsesbasert læring

Et kjernepunkt i gamifikation er å engasjere deltakerne. I korte trekk innebærer dette å ta i bruk oppgaver og aktiviteter for å teste deltakerne på kursets innhold.

Her er et par ideer for å integrere gamification i mikrolæringen din:

  • Flashcards som stiller spørsmål om et emne
  • Mikroquizer som låser opp informasjon om neste emne eller modul
  • Fremdriftslinjer som indikerer en deltakers fremgang i en modul

I tillegg kan også en mestringstavle der deltakerne konkurrerer mot seg selv være ypperlig. Istedenfor å bli sammenlignet med andre (som har like stor sjanse for å påvirke læring negativt så vel som positivt) kan det heller være bedre å bli sammenlignet med seg selv. Dette er essensen bak flere store spill som Tetris, og fungerer ypperlig, da mestringstavlen reflekterer deltakerens egen prestasjon. Når det gjøres riktig, kan gamification i mikrolæring påvirke læring og motivasjon positivt hos deltakere ved å:

  • Stimulere deltakernes nysgjerrighet og ønske om å tilegne seg kunnskap
  • Utfordre deltakerne til å slå sine tidligere prestasjoner

2. Bruk meningsfulle spillelementer

Å bli overveldet over spillelementer for å gamifisere mikrolæring er ikke uvanlig hvis du aldri har jobbet med det. Det kan virke meningsløst ettersom elementene ikke har en direkte kobling til innholdet som læres bort, og at det i verste tilfelle forstyrrer læringen. Trikset her for å overkomme disse utfordringene er å ta utgangspunktet i innholdet, hva som læres bort, og se på hvilke spillelementer som kan brukes for å styrke innholdet.

Har du en mikrolæringsmodul om retail og butikksalg, inkluder flashcards som tester deltakerne om butikksalg. På den måten får du engasjert deltakerne og teste de på innholdet. I tillegg kan du også bruke prinsippet bak spillmekanikk til å presentere innhold i et format som motiverer deltakere.

3. Inkluder virkelighetsnære scenarioer

Gamification har vist seg å øke engasjementet blant deltakerne. Men hva om gamification-scenarioet ikke er relevant for jobben? Da er det lite multimedia kan gjøre for å bidra til å bygge engasjementet. Skal man klare å utvikle et suksessfull gamifisert mikrolæringskurs er det viktig at innholdet i kurset tar utgangspunkt i relevante og ekte scenarioer.

La oss ta eksemplet med ansatte som jobber på butikkgulvet i en produksjonsenhet. De har strenge tidsfrister for leveranser med svært lite tid til å sette av til opplæring. Hvis de trenger en oppfriskning på for eksempel sikkerhetsopplæring, vil mikrolæring med sine korte kurs være ideelt siden læring kan skje innen 2-5 minutter.

4. Lever gamifisert, personlig og adaptiv mikrolæring

Gamifiserte mikrolæring kan brukes til å ta deltakere med på personlige læringsveier basert på deres rolle, kunnskapsnivå, avdeling, etc. Organisasjoner med behov for å levere adaptiv læring og med budsjett for det kan ta det et hakk videre med en gamified adaptiv mikrolæringstilnærming.

Adaptive mikrolæringsplattformer kan utnyttes for å identifisere kunnskapshull hos deltakere ved å bruke data fra grunnlinjetester og algoritmer. Den adaptive plattformen leverer også ytterligere mikrolæringsmoduler for å tette disse kunnskapshullene. Alt dette, i sanntid!

Se for eksempel på dette scenarioet:
Du har ansatte som er ny i jobben og må gjennomføre et e-læringsionboardingskurs. Data om hvor godt deltakerne gjorde det her (på tester) blir så brukt for å servere gamifiserte mikrolæringskurs som er tilpasset deres kunnskapsnivå uten at de selv trenger å søke det opp. Dermed får de ansatte servert kurs automatisk basert på hva de kan og ikke kan uten å måte søke det opp selv.

Oppsummering

Selv om det ikke er tvil om at gamification og mikrolæring er en flott kombinasjon, er det viktig å få gamification riktig hvis du vil se deltakerne engasjert i e-læringsinnholdet ditt. Husk at det ikke er poengene og merkene, det er relevansen som teller.

Skulle du ha noen spørsmål omkring e-læring ta kontakt med en av oss for en hyggelig prat.

Kontakt oss

Ønsker du å vite mer om e-læring eller tenker på å komme i gang med digital læring. Ta kontakt med en av oss for en hyggelig prat.

Gabriel Svad
gabriel@cimple.no
+47 468 87 654

Relaterte artikkler

Cimple og Borago – norsk/svensk samarbeid om utvikling og vekst.

Borago AB er den ledende aktøren innenfor opplæring i renholdstjenester i Skandinavia. Selskapet hjelper utallige bedrifter i Sverige og Finland, og nå utvider de til Norge. Cimple er stolt over å støtte Borago med moderne e-læringsutvikling, Learning Management System (LMS) og rådgivning.

Les mer

Digitalt opplæringsprogram for driftsoperatører – avløpsrenseanlegg

Vi er nå i avslutningsfasen av et stort og viktig e-læringsprosjekt for Norsk Vann – Norges ledende fagmiljø på vann og avløp.

Les mer

Video og mikrolæring

Tidligere har vi skrevet om både mikrolæring og videobasert læring, og sett på styrkene med begge metodene. Kort oppsummert er mikrolæring læring som foregår med små doser av innhold om gangen, mens videobasert læring er læring med bruk av videoer. I dette innlegget skal vi se på hvordan disse metodene kan kombineres.

Les mer

Forstå sosial læring

Sosial læring er en form for uformell og kollektiv læring. Det er en kombinasjon av læring gjennom å observere noen utføre en oppgave, gjenta den og huske gjøremåten. Vi lærer av hverandre hva som fungerer og hva som ikke fungerer, slik at vi kan avgrense måter å lære på gjennom nye teorier og praksiser.

Les mer

LXP

Det er normalt at selv de mest slitesterke og sterke e-læringstrendene og -praksisene blir foreldet. En ny teknologi har dukket opp som lover bedre lærings- og treningsresultater. I denne artikkelen vil vi forstå hva en LXP er, og hvorfor anses den som bedre enn LMS.

Les mer

MOOC

MOOC er ofte gratis, fullverdige nettkurs som tilbys av ulike akademiske institusjoner, i motsetning til typiske nettbaserte moduler som er mer spesifikke for emner og av kortere varighet.

Les mer

Blended learning

I flere tiår har bedrifter stolt på den klassiske klasseromsbaserte kursingen med en instruktør for opplæring av sine ansatte. Selv om denne metoden kan være svært effektiv, står organisasjoner overfor visse problemer.

Les mer

Extended reality

Extended reality (XR), er et paraplybegrep som omfavner augemented virkelighet (AR), virtual reality (VR) og mixed reality (MR).

Les mer

Animasjon

Styrken til animasjon holder seg når den settes på prøve av bedriftsopplæring. Det hjelper til med å bryte ned komplekse konsepter til fordøyelige innholdsdeler og holder deltakerne engasjerte samtidig som det sørger for at informasjonen absorberes fullt ut.

Les mer

Vi feirer 3-års jubileum med CoachTeam og Lederskolen!

Siden 2018 har vi i Cimple og CoachTeam samarbeidet om Lederskolen ment for nye og erfarne ledere!

Les mer

Hvorfor e-læring med Cimple?

  • Dyktige og engasjerte ansatte

  • Videobaserte e-læringsproduksjoner med mulighet for gaming, interaktivitet, VR og AR

  • Opplevelsesbasert pedagogikk og mikrolæring eller nanolæring i praksis

  • Ferdige e-læringskurs importert inn i deres læringsplattform

  • Profesjonelt filmstudio med alt som trengs for profesjonelle e-læringsproduksjoner

  • Innholdsproduksjon i Articulate 360, Captivate og andre anerkjente forfatterverktøy