Gamification

Pixel art design with outdoor landscape background. Colorful pixel arcade screen for game design. Banner with button level up. Game design concept in retro style. Vector illustration.

I vår moderne verden er teknologi blitt en drivkraft bak læring og utvikling. For å oppnå gode resultater, brukes det i dag i økende grad banebrytende digitale verktøy og strategier. Gamification er en av disse strategiene.

Gamification er prosessen med å bruke spillelementer i en ikke-spillkontekst, som et e-læringskurs. Å inkludere spillelementer i e-læringskurs kan gi mange fordeler deriblant:

  • Øke deltakerens motivasjson
  • Styrke tilegning av kunnskap og informasjon
  • Skape engasjement gjennom sosiale mekanismer som poeng og topplister

Gamification handler kort og godt om å bruke spillstrategier for å forbedre læringen og gjøre den mer engasjerende for enkeltpersoner. Gamification for læring kan være gunstig fordi spill kan skape engasjement, og utvikle livslange ferdigheter som problemløsning, kritisk tenkning, kreativ tenkning og samarbeid. Spill motiverer også enkeltpersoner, og kan øke interessen for visse fagområder, samt styrke deres kognitive evner.

Det finnes en rekke gamification-strategier som du kan benytte i e-læringskursene dine. De mest populære er:

1. Poengsystem

Å tildele poeng til deltakere for ulike oppgaver kan oppmuntre de til å jobbe hardt. Poengsystemet gir også en nøyaktig representasjon av deres innsatsnivået i kurset.

2. Merker

Merker er en fantastisk måte å anerkjenne og belønne folk for deres innsats. Et merke er en pris gitt i form av et virtuelt objekt eller et festet bilde på profilen din. Det er en fantastisk måte å vise at du verdsetter det harde arbeidet og innsatsen som deltakerne legger i kurset.

3. Ledertavler

Ledertavler er flotte for å skape konkurranse blant deltakere, siden de vil se navnet sitt på toppen og jobbe hardere som et resultat. Du kan til og med lage separate ledertavler basert på forskjellige lag, og dele deltakerne inn i grupper for bedre konkurranse.

4. Utfordringer

En utfordring er en interaktive oppgave som krever at deltakerne fullfører noe med sin tid og krefter, uten at det får en negativ innvirkning hvis den mislykkes eller gjøres feil. Utfordringer kan inkludere læringsstrategier som problemløsning der enkeltpersoner må tenke utenfor boksen for å utvikle en løsning, men kan også være oppgaver hvor én gjør valg og ser konsekvensene av valget.

Avslutningsvis…

I korte trekk kan vi si at gamification handler om å bruke spillelementer i en ikke-spillkontekst som et e-læringskurs. Bruk av spillelementer i et e-læringskurs kan ha en positiv innvirkning på deltakeres engasjement, samarbeid og problemløsning, og på sikt en positiv innvirkning på bedriftens resultat. Her i Cimple utvikler vi e-læringskurs hvor vi kombinerer video, med utfordringer (det fjerde punktet) for å aktivisere deltakerne. Noen av oppgavene vi har utviklet tar utgangspunkt i korte scenarioer hvor deltakerne gjør et valg, og så ser utfallet av valget. Hvis utfallet ikke ble slik de ønsket kan de gjenta oppgaven og gjøre et annet valg, og med det også få et annet utfall.

Skulle du ha noen spørsmål omkring gamification ta kontakt med en av oss for en hyggelig prat.

Kontakt oss

Ønsker du å vite mer om e-læring eller tenker på å komme i gang med digital læring. Ta kontakt med en av oss for en hyggelig prat.

Gabriel Svad
gabriel@cimple.no
+47 468 87 654

Relaterte artikkler

Cimple og Borago – norsk/svensk samarbeid om utvikling og vekst.

Borago AB er den ledende aktøren innenfor opplæring i renholdstjenester i Skandinavia. Selskapet hjelper utallige bedrifter i Sverige og Finland, og nå utvider de til Norge. Cimple er stolt over å støtte Borago med moderne e-læringsutvikling, Learning Management System (LMS) og rådgivning.

Les mer

Digitalt opplæringsprogram for driftsoperatører – avløpsrenseanlegg

Vi er nå i avslutningsfasen av et stort og viktig e-læringsprosjekt for Norsk Vann – Norges ledende fagmiljø på vann og avløp.

Les mer

Video og mikrolæring

Tidligere har vi skrevet om både mikrolæring og videobasert læring, og sett på styrkene med begge metodene. Kort oppsummert er mikrolæring læring som foregår med små doser av innhold om gangen, mens videobasert læring er læring med bruk av videoer. I dette innlegget skal vi se på hvordan disse metodene kan kombineres.

Les mer

Forstå sosial læring

Sosial læring er en form for uformell og kollektiv læring. Det er en kombinasjon av læring gjennom å observere noen utføre en oppgave, gjenta den og huske gjøremåten. Vi lærer av hverandre hva som fungerer og hva som ikke fungerer, slik at vi kan avgrense måter å lære på gjennom nye teorier og praksiser.

Les mer

Gamifisert mikrolæring

Som vi skrev om tidligere så er mikrolæring  korte og fokuserte kurs som passer godt inn i hektisk arbidsdag. Kombiner dette med en dose gamification, og du har en vinnende treningsløsning i hendene! Samtidig, hvis det var nok å kombinere gamification med mikrolæring, så ville vi alle gjort det hver gang, ville vi ikke?

Les mer

LXP

Det er normalt at selv de mest slitesterke og sterke e-læringstrendene og -praksisene blir foreldet. En ny teknologi har dukket opp som lover bedre lærings- og treningsresultater. I denne artikkelen vil vi forstå hva en LXP er, og hvorfor anses den som bedre enn LMS.

Les mer

MOOC

MOOC er ofte gratis, fullverdige nettkurs som tilbys av ulike akademiske institusjoner, i motsetning til typiske nettbaserte moduler som er mer spesifikke for emner og av kortere varighet.

Les mer

Blended learning

I flere tiår har bedrifter stolt på den klassiske klasseromsbaserte kursingen med en instruktør for opplæring av sine ansatte. Selv om denne metoden kan være svært effektiv, står organisasjoner overfor visse problemer.

Les mer

Extended reality

Extended reality (XR), er et paraplybegrep som omfavner augemented virkelighet (AR), virtual reality (VR) og mixed reality (MR).

Les mer

Animasjon

Styrken til animasjon holder seg når den settes på prøve av bedriftsopplæring. Det hjelper til med å bryte ned komplekse konsepter til fordøyelige innholdsdeler og holder deltakerne engasjerte samtidig som det sørger for at informasjonen absorberes fullt ut.

Les mer

Hvorfor e-læring med Cimple?

  • Dyktige og engasjerte ansatte

  • Videobaserte e-læringsproduksjoner med mulighet for gaming, interaktivitet, VR og AR

  • Opplevelsesbasert pedagogikk og mikrolæring eller nanolæring i praksis

  • Ferdige e-læringskurs importert inn i deres læringsplattform

  • Profesjonelt filmstudio med alt som trengs for profesjonelle e-læringsproduksjoner

  • Innholdsproduksjon i Articulate 360, Captivate og andre anerkjente forfatterverktøy