Extended reality

Engineer controls robotic arms by augmented reality industry technology application software. Smart robot machine in future factory working in concept of Industry 4.0 or 4th industrial revolution.

Extended reality (XR), er et paraplybegrep som omfavner augemented virkelighet (AR), virtual reality (VR) og mixed reality (MR).

Extended reality (XR)-opplæring revolusjonerer hvordan organisasjoner kan trene sine ansatte gjennom å lære bort ferdigheter med svært interaktive aktiviteter og oppgaver innenfor trygge rammer. XR utvider deltakeres virkelighet ved å enten skape et fullstendig simulert miljø eller ved å plassere digitalt materiale i den virkelige verden.

XR-opplæring kan deles inn i følgende teknologier:

Augmented Reality (AR) – norsk: utvidet virkelighet
AR plasserer 3D-datagenererte objekter i den virkelige verden, blant annet med bruk av skjerm. Når de er plassert, kan deltakere utføre handlinger med de digitale objektene fra skjermene.

Virtual Reality (VR) – virtuell virkelighet
Kanskje det mest kjente XR-opplæringsverktøyet, VR simulerer et 360° virtuelt miljø for deltakeren som de kan bevege seg i. I disse miljøene kan deltakerne utvikle ferdighetene sine ved å møte virkelighetsnære scenarier risikofritt.

Mixed Reality (MR) – blandet virkelighet
En kombinasjon av AR og VR. MR blander den fysiske og digitale verden gjennom avansert datateknologi, grafikk og inngangssystemer. Med MR forblir deltakerne i sitt virkelige miljø mens de samhandler med digitale objekter og mennesker, videoer, bilder og flere digitaliserte elementer.

Å bruke XR-trening bidrar til å:

  1. Holde utstyr og ansatte trygge
    Med XR kan organisasjoner lage realistiske digitale modeller av utstyr som ansatte kan utføre sin trening med.
  2. Redusere feil på jobben
    XR skaper et læringsmiljø der ansatte kan lære av feil og trygt bruke denne kunnskapen til den virkelige verden. Deltakerne kan gjenta prosesser på komplekse maskiner, gjøre feil og lære av dem, alt før de setter sin fot på jobben.
  3. Utvikle ferdigheter i et risikofritt og trygt miljø
    Med XR-trening kan ansatte trene på ferdigheter i et risikofritt læringsmiljø der de ikke trenger å bekymre seg for å skade utstyr eller skade seg selv eller andre.
  4. Sikre langsiktig kunnskapsbevaring
    Med erfaringsbasert læring i et XR-miljø lærer ansatte ved å gjøre. Gjennom praktiske, interaktive læringsaktiviteter med XR-teknologi, er det mer sannsynlig at deltakere husker informasjon i lengre perioder etter trening.

Oppsummering:

Gjennom XR-opplæring kan ansatte øve seg på å fullføre komplekse oppgaver og samhandle med 3D-objekter fra et trygt, og risikofritt miljø. XR utvider deltakeres virkelighet ved å enten skape et fullstendig simulert miljø eller ved å plassere digitalt materiale i den virkelige verden. 

Skulle du ha noen spørsmål omkring e-læring ta kontakt med en av oss for en hyggelig prat.

Kontakt oss

Ønsker du å vite mer om e-læring eller tenker på å komme i gang med digital læring. Ta kontakt med en av oss for en hyggelig prat.

Gabriel Svad
gabriel@cimple.no
+47 468 87 654

Relaterte artikkler

Cimple og Borago – norsk/svensk samarbeid om utvikling og vekst.

Borago AB er den ledende aktøren innenfor opplæring i renholdstjenester i Skandinavia. Selskapet hjelper utallige bedrifter i Sverige og Finland, og nå utvider de til Norge. Cimple er stolt over å støtte Borago med moderne e-læringsutvikling, Learning Management System (LMS) og rådgivning.

Les mer

Digitalt opplæringsprogram for driftsoperatører – avløpsrenseanlegg

Vi er nå i avslutningsfasen av et stort og viktig e-læringsprosjekt for Norsk Vann – Norges ledende fagmiljø på vann og avløp.

Les mer

Video og mikrolæring

Tidligere har vi skrevet om både mikrolæring og videobasert læring, og sett på styrkene med begge metodene. Kort oppsummert er mikrolæring læring som foregår med små doser av innhold om gangen, mens videobasert læring er læring med bruk av videoer. I dette innlegget skal vi se på hvordan disse metodene kan kombineres.

Les mer

Forstå sosial læring

Sosial læring er en form for uformell og kollektiv læring. Det er en kombinasjon av læring gjennom å observere noen utføre en oppgave, gjenta den og huske gjøremåten. Vi lærer av hverandre hva som fungerer og hva som ikke fungerer, slik at vi kan avgrense måter å lære på gjennom nye teorier og praksiser.

Les mer

Gamifisert mikrolæring

Som vi skrev om tidligere så er mikrolæring  korte og fokuserte kurs som passer godt inn i hektisk arbidsdag. Kombiner dette med en dose gamification, og du har en vinnende treningsløsning i hendene! Samtidig, hvis det var nok å kombinere gamification med mikrolæring, så ville vi alle gjort det hver gang, ville vi ikke?

Les mer

LXP

Det er normalt at selv de mest slitesterke og sterke e-læringstrendene og -praksisene blir foreldet. En ny teknologi har dukket opp som lover bedre lærings- og treningsresultater. I denne artikkelen vil vi forstå hva en LXP er, og hvorfor anses den som bedre enn LMS.

Les mer

MOOC

MOOC er ofte gratis, fullverdige nettkurs som tilbys av ulike akademiske institusjoner, i motsetning til typiske nettbaserte moduler som er mer spesifikke for emner og av kortere varighet.

Les mer

Blended learning

I flere tiår har bedrifter stolt på den klassiske klasseromsbaserte kursingen med en instruktør for opplæring av sine ansatte. Selv om denne metoden kan være svært effektiv, står organisasjoner overfor visse problemer.

Les mer

Animasjon

Styrken til animasjon holder seg når den settes på prøve av bedriftsopplæring. Det hjelper til med å bryte ned komplekse konsepter til fordøyelige innholdsdeler og holder deltakerne engasjerte samtidig som det sørger for at informasjonen absorberes fullt ut.

Les mer

Vi feirer 3-års jubileum med CoachTeam og Lederskolen!

Siden 2018 har vi i Cimple og CoachTeam samarbeidet om Lederskolen ment for nye og erfarne ledere!

Les mer

Hvorfor e-læring med Cimple?

  • Dyktige og engasjerte ansatte

  • Videobaserte e-læringsproduksjoner med mulighet for gaming, interaktivitet, VR og AR

  • Opplevelsesbasert pedagogikk og mikrolæring eller nanolæring i praksis

  • Ferdige e-læringskurs importert inn i deres læringsplattform

  • Profesjonelt filmstudio med alt som trengs for profesjonelle e-læringsproduksjoner

  • Innholdsproduksjon i Articulate 360, Captivate og andre anerkjente forfatterverktøy